YAMA ȘI NIYAMA – CODUL MORAL ȘI ETIC ÎN YOGA

YAMA ŞI NIYAMA

Cuvântul YAMA provine din rădăcina YAM care înseamnă „a pune frîu”, „a ţine în mînă”, „a supune”, „a stăpâni”. YAMA reprezintă regulile de comportament şi se referă la controlul anumitor tendinţe negative ce apar la toate fiinţele umane. Aceste constrângeri nu sunt specifice numai yoghinilor deoarece orice om într-o anumită măsură le practică. Dar yoghinul trebuie să le aducă la perfecţiune, lucru care cere o dăruire totală, aspiraţie, consecvenţă, curaj. Ele conferă în acest caz multiple capacități psihice și spirituale excepționale.

Aşa cum este menţionat în YOGA SUTRAS tratatul fundamental de Yoga sintetizat de  PATANJALI, care a fost un mare maestru yoghin, YAMA sunt în număr de cinci: 1) AHIMSA (non-violenţa); 2) SATYA (adevărul); 3) ASTEYA (non-furtul); 4) BRAHMACHARYA (continenţa); 5) APARIGRAHA (non-posevitatea).

Iată în continuare o prezentare video a celor 5 Yama:

Ahimsa – Non violența

Satya – Respectarea Adevărului

Asteya – Non furtul

Brahmacharya – Castitatea în căutarea Divinului

Aparigraha – Non acumularea

 NIYAMA

NIYAMA constituie o a doua etapă în YOGA. În timp ce YAMA reprezintă reguli ce conduc la armonizarea relaţiilor între om şi toate fiinţele, între om şi societate, NIYAMA se referă la organizarea vieţii interioare. NIYAMA sunt reguli ale disciplinei individuale, în timp ce YAMA sunt universale în aplicarea lor. A impune limite de comportament exterior, nu este suficient – trebuie, de asemenea, restructurată personalitatea profundă prin intermediul celor cinci „observări” – NIYAMA. După YOGA SUTRAS ale lui PATANJALI acestea sunt: 1. SAUCHA (purificarea) 2. SANTOSA (mulţumirea) 3. TAPAS (austeritatea) 4. SVADHYAYA (studiul) 5. ISHVARAPRANIDHANA (adorarea Divinului).

Iată în continuare o prezentare video a celor 5 Niyama:

Saucha – Purificarea

Santosha – Mulțumirea

Tapas – Austeritatea

Svadhyaya – Studiul spiritual

Ishvarapranidhana – Adorarea Divinului